Mida varuda beebiga reisi ette võttes?

Kuidas meie põnn elas üle oma esimese reisi

Ligi kahenädalase reisi Prantsusmaale olime planeerinud Pisikese E sellisesse vanusesse, kus tundsime lapsega toimetamise osas end ise üsna kindlalt ja põnn ei olnud veel liialt liikuv. Ta ei olnud roomama ega käputama veel hakanud, kuid pööras end usinalt.

Tita kaalu oli ligi üheksa kilo ning 68 suurusele mõeldud riided olid juba kasutuses. Lisaks oli ta veel vaid rinnapiimal, nii et lisatoiduga toimetamisega veel tegeleda tarvis ei olnud. Reisi toimumisaja osas arvestasime seda, et ilm oleks endiselt pigem soojemapoolne ja saaksime mugavamalt koos lapsega liikuda.

Välisreisi sujuvamaks kulgemiseks hakkasime põnni lühemate väljasõitudega juba mitu kuud varem harjutama. Soovisime jälgida, kuidas ta autos on, kui tihti tahab turvahällist välja, kuidas seal uinub ning kuidas on kõige mugavam imetada ja mähkmeid vahetada.

Eks tegelikult harjutasime ka end lapsega koos reisima ja tema vajaduste järgi sõite kohandama. Käisime põnniga koos rohkem külas nii oma vanematel, sugulastel kui ka sõpradel ning sõitsime paar korda ka praamiga.

Nii praamisõidud kui ka mõnetunnised autosõidud kulgesid pigem hästi ja unisena uinus põnn nii autos kui ka vankris. Mina istusin Pisikese E-ga taga, jälgisin ja vajadusel lõbustasin teda.

Asjade pakkimine väljasõitudeks võttis nüüd palju rohkem aega ning peatuste tegemise tõttu oli tarvis arvestada ka pikemat sõiduaega. Kohati tundus, et mitmepäevaste väljasõitude jaoks on kaasa võetavate asjade jaoks vaja koostada nimekiri ja enne kodunt välja astumist kotid veel üle vaadata.

Muidugi kippus pigem juhtuma seda, et osasid asju vaja ei läinudki ja puudu oli midagi harva. Aga vähemalt oli kindlam tunne. See on ka oluline. Muidugi tähendas see seda, et mõnikord oli tarvis mitu kotti läbi kobada enne, kui otsitav asi leitud sai.

Lennusõit ja valusad kõrvad

Suurimaks murekohaks oli minu jaoks lennusõit.  Mõlemal suunal leidsime mõistliku hinnaga otselennu piletid. Lend oli küll pikem, kuid samas ei pidanud me mitmes lennujaamas seiklema.

Mäletan, kuidas me lendamise ajal põnni istumisest ja süles mängimisest tüdinedes lennukis vaheldumisi edasi-tagasi jalutamas käisime. Süles uinumise asemel jäi ta magama hoopis lennukisse kaasavõetud turvahällis või siis lennuki tagaosas seistes süles kussutades.

turvahällis laps rahunes

Lennukis turvahällis kiigutamine

Elu esimese lennukisõidu maandumisel läksid põnnil kõrvad lukku ja tegid valu. Aastaid tagasi olin samuti esimesel maandumisel midagi sellist läbi elanud. Kõrvadesse lõi meeletu valu, neelatamine, kõrvade lukust lahti saamine ninasõõrmeid kinni surudes ega muu taoline ei aidanud.

Umbes 20 minutit kestnud maandumise ajal lausa nutsin sellest lõikavast teravast valust ja pärast olid kõrvad veel päevi lukus, ning üks isegi üle nädala. Kõigil seda tõenäoliselt ei juhtugi, kuid minul oli soodustavaks asjaoluks päris tugev nohu.

Hiljem kuulsin, et sellisel juhul võib olla hea peale toimunut arstiga konsulteerida, sest kahjustus võib suurem olla ja ravi vajada.

Kidspot kirjutab artiklis “Earache and plane travel: The how-to-cope guide“, millest on tingitud kõrvade valu lennukiga lendamisel.

“Ear pain during flying is caused by an unequal pressure between the outer and inner ear. There is a small space in the middle ear, behind the eardrum, that is normally filled with air, this is connected to the back of the nose by the Eustachian tube. Ideally, the air on either side of the eardrum should be the same pressure. However, when a plane descends, the pressure changes, pushing the eardrum inwards. Air needs to travel up the Eustachian tube to equalise this pressure. For some people, the Eustachian tube doesn’t open readily – which is why they experience pain. In order to treat ear pain when flying, you need to help open up the Eustachian tube to ensure that air can travel readily to relieve the pressure.”

Olles teadlik kõrvade valulikust lukkuminemisest ja ise seda kogenud, olin juba eelnevalt ettevalmistunud. Kuna põnn lisatoitu veel ei saanud ja oli täiesti rinnapiimal, siis olin eelmisest toitmise korrast saanud vahe sisse jätta ning pakkusin rinda õhkutõusmise ajal ning ka vahetult enne maandumise algust sättisin end talle rinda andma.

Läks aga nii, et maandumisel mingil põhjusel vedeliku neelamine ei toiminud või ei aidanud piisavalt. Põnn hakkas tugevalt nutma ja rinnast üldse keelduma. Suur E ühel pool mind, võõras naine teisel pool, tõstsin nutvat põnni ühelt rinnalt teisele ise sisemiselt paanikas ja õnnetu.

Õnneks meenus Suurele E-le, et meil oli nina puhastamiseks kaasa võetud ampullid veega. Avasime ühe ja pigistasime põnnile seda suhu. Imekombel see toimis ja nutt jäi vähemaks, kuigi valulik tundus ikka olevat. Peale maandumist rahunes põnn päris kiirelt ja näis, et pikemaid tagajärgi ei jäänud.

Mina muidugi elasin seda emotsionaalselt üle ja muretsesin tagasilennu osas juba ette. Siis istusin põnniga enne maandumise algust viimasesse tühja ritta ja võtsin ka vee käepärast ning olin end emotsionaalselt sarnaseks kogemuseks valmistanud. Üllataval kombel läks maandumine valutult, põnn jõi ilusti rinnapiima ja oli rahulik.

Kõrvade valulikkuse vältimiseks või vähendamiseks ongi imemine see, mis võiks beebit aidata. Healthy Children artiklis “Flying with Baby” kirjutatakse täpsemalt.

Once on board, it’s useful to know that there is a practical and realistic alternative to the traditional gum-chewing approach (which, for obvious reasons, is absolutely contraindicated at this age regardless of your level of desperation) that works very well for babies when it comes to relieving ear pressure. That alternative is sucking.

Pediatricians, flight attendants, and seasoned parents alike commonly suggest offering a bottle, breast, or pacifier during the times when the pressure changes in the cabin are likely to be greatest-during takeoff and initial descent. You’ll notice we said initialdescent, not landing. That’s because the pressure change is typically most noticeable as much as a half hour or more before landing, depending on a flight’s cruising altitude. The higher up you are, the earlier in the flight the descent usually starts.

Juhul, kui lapsel on tugev nohu, kõrvapõletik või palavik, siis peaks arstiga eelnevalt nõu pidama ning tõenäoliselt oleks parem sõit ära jätta. Olenevalt lapse vanusest võidakse ka muid võimalusi välja pakkuda. Reisikindlustustes võetakse arvesse ka lapse haigestusmist, kuid kindlasti tuleks kindlustuse tegemisel välja selgitada, kas valitud paketis see punkt sees on.

Mähkimine ja imetamine reisi ajal

Tallinna lennujaama mähkimise ja imetamise ruum

Tallinna lennujaama võimalusi me kasutada ei saanud, kuna jõudsime väravatesse üsna vahetult enne pardale minemise algust ning olime mähkme juba vahetanud. Lennukis imetasin põnni oma kohapeal istudes ja mähkisin lennuki imepisikeses tualetis.

Pariisi lennujaamas on head tingimused mähkimiseks

Mähkimise ruum Pariisi lennujaamas

Tagasiteel viibisime veidi pikemalt Pariisi lennujaamas, kus vahetasin mähet selleks ettenähtud ruumis, kuid imetasin siiski lennujaama mõnes vaiksemas nurgakeses. Nii oli endal mugavam ja põnn sai rahulikumalt söömisele keskenduda. Mõned reisijad ja töötajad möödusid meist, kuid keegi etteheiteid tegema ei tulnud.

Reisi jooksul mähkisin ja imetasin põnni peamiselt sõbranna juures, rongis, autos või vabas õhus, kui ilm ja ümbrus seda võimaldasid. Kuna sõitsime ja jalutasime üsna palju ringi ning käisime parkides, siis eraldi ruumide võimalusi ei olnud ja ega me neid ei otsinud ka.

lennuki mähkimislaud

Mähkimislaud lennukis

Põnn sõi ka võõramas kohas tavaliselt rahulikult ja tissist tuli piima parajas koguses, nii et toitmine oli meil päris rahulik ja mõnus. Mähe või paar, niisked lapid ja aluslina olid mähkimiseks alati kaasas ja käepärast. Ja muidugi ka õhem sall, mida vajadusel sai imetamisel ümber pandud ja päikese eest kaitsmiseks käru ette riputada.

Väljasõidud ja päevakava

Reis kulges ilma suuremate muredeta. Ise võtsime kaasa põnni igapäevased tarbed ning turvahälli koos kergkäru raamiga. Sõbranna oli oma sõbrannadelt kohapeal kasutamiseks laenutanud käru, mängumati ja mänguasjad ning  lisaks saime enda kasutusse täiesti oma toa.

käruga sõitmine

Käru tegi kulgemise kergemaks

Sellest kõigest oli palju abi, sest see tegi igapäevased tegevused ja reisi palju mugavamaks ning me ei pidanud nii palju asju kaasa võtma. Hoolitseti, et meil oleks kõik vajalik olemas ja tunneksime end nagu kodus.

Hommik algas tavaliselt kella kuue-seitsme paiku, kui põnn ärkas. Suur E magas üldiselt edasi ning mina läksin põnniga esimesele korrusele mängima ja süüa tegema.

Umbes kella kümneni võtsime rahulikult ja olime tubased. Peale põnni esimest 30-minutilist päevaund, mida sel ajal oli tavaliselt neli, vahel kolm, tegime lühema jalutuskäigu ümbruses, poodi või isegi väljasõidu.

Kui töögraafik lubas, siis võimalusel koos perenaise ja peremehega. Külastasime mõnda parki, hoonet, looduskaunist kohta või käisime jalutamas.

Sõltuvalt väljasõidu pikkusest magas põnn oma teise või ka kolmanda päevaune jalutamise ajal vankris või autos. Kella kuue-seitsme paiku õhtul tulime tagasi koju, tegime koos süüa ning sõime rahulikult. Kaheksa-üheksa paiku õhtul panin põnni tuttu, uinus ikka tissitades ja tiss suus.

Seejärel tegin endale korraliku portsjoni pudru koos rohkete marjade ja puuviljadega. Et öösel ärkamiste ja imetamistega hommikuni ikka vastu pidada. Põnn ärkas nii kolm kuni viis korda öö jooksul. Kuigi üldjuhul uinus ta kiirelt, siis vahel oli ka mähet tarvis vahetad või läks tal uinumisega mingil põhjusel rohkem aega.

Reis oli meie jaoks pigem selline tore ja rahulik lapse rütmis kulgemine teises keskkonnas ja kohas. Lisaks igapäevastele ümbruskonna uudistamistele võtsime ette ühe mitmepäevase mõnusa väljasõidu mereääres asuvale poolsaarele.

Väga oluline oli see, et ajutises kodus oli meil võimalik üsna vabalt tulla ja minna ning kõik olulisem põnniga toimetamiseks oli olemas.

Reisi sujuvusele aitas kaasa see, et olime tema päevakavast, erisustest ja eelistustest üsna hästi teadlikud ning saime seda üldiselt arvesse võtta. See tagas nii põnni, meie endi kui ka võõrustajate rahulikuma olemise.

Kuna Pisike E sai veel rinda ning rinnapiima välja ei pumbanud ja pudelist ei toitnud, siis mõne tunni kaupa sain koos sõbrannaga kahekesi vaba aega. Käisime lähedal asuvas kasutatud asjade poes, mahekaupluses, niisama jalutamas ja Türgi saunas mõnulemas.

Kuigi kohati oli päris raske mõtteid lapsest mujale saada, sest olin temaga pidevalt ninapidi koos ja olin harjunud tähelepanu temal hoidma, siis mõjusid need tunnid igati lõõgastavalt.

Kokkuvõttes jäin reisiga väga rahule. Muidugi ei ole beebiga koos reisides võimalik vabalt igal pool käia ja olla ning tuleb väga paindlikuks jääda. Seetõttu ongi hea enne realistlikult läbi mõelda, mida reisilt oodatata ja piisavalt hästi ette valmistada. Sel juhul on nii laps kui ka vanemad rahulikumad ning kohanevad uue keskkonnaga paremini.

Mida rohkem on etteplaneeritavat võimalik arvesse võtta, seda kergem on tulla toime ootamatustega. Kõike ennetada muidugi ei saa ja ülemuretsemine pole samuti kasulik.

Pisike E käitumises erisusi ei märganud ja tundus täitsa oma tavapärasel viisil olevat. Mälestusi tal sellest sõidust muidugi ei ole, kuigi teatud viisil alateadvuses on kindlasti midagi salvestunud.

Loo juurde pilte valides vaatasime neid temaga üheskoos ja rääkisin reisist juurde. Teatas, kuidas ta tahab tagasi minna sinna, kus basseini ääres mängimas käisime ja kus soe oli. Hispaaniasse, kus meie hiljutine reisisihtpunkt oli.

“2015. aasta kevadel sündinud põnn on minu ellu avastamiseks toonud palju uut. Põnev on teada saada, kuidas lapsed arenevad, kuidas meie ühes nendega kasvame ja selle käigus ka iseend paremini tundma õpime ning kuidas tuleme toime igapäevaste väljakutsete ja muutustega, mis kaasnevad lapsevanemaks olemisega. Kirjutamine on minu jaoks viis oma mõtteid korrastada ja samas jätta lapsele mälestusi tema varajase lapsepõlve kohta. Mulle meeldib mõte, et jagamine on hoolimine ning rõõmustan, kui meie kogemused ja lood ka kellelegi teisele midagi annavad.”

0 Kommentaarid

Kirjuta kommentaar

Kas soovid sõna sekka öelda?
Palun tee seda, sinu arvamus on tähtis!